Práce na volné noze je skvělá vymoženost dnešní doby. Ovšem přináší s sebou také mnoho záludností v podobě ergonomie práce, rozvržení pracovního času nebo ve výstupu odvedené práce. Naštěstí ale existují různé aplikace a programy, které dovedou výrazně práci ulehčit a zároveň prohloubit pracovní efektivitu. Výstupní data z některých aplikací jsou navíc skvělým „dokladem“ pro klienty nebo přehledem pro vás samotné, takže si svoji produktivitu můžete zkontrolovat a sami pro sebe ohodnotit.
Online fakturace – iDoklad, Fakturoid a Vyfakturuj.cz
Všechny tyto fakturační systémy fungují hodně podobně. Samozřejmě malé odlišnosti se najít mohou, nejčastěji v případě využívání různých výhodných balíčků. Pokud ale potřebujete vystavit fakturu za odvedenou práci, podívat se na statistiky zisku a obratu za určité období nebo získat dokumenty pro účetnictví, nebude to pro žádnou z těchto aplikací problém. Skvělé je také to, že se do systémů vystavené faktury ukládají, a díky tomu je máte vždy po ruce. Na základě toho se také vytváří databáze vašich klientů, takže nemusíte pokaždé všechny fakturační údaje pro vystavení faktury vypisovat. Upravit si můžete dokonce i vzhled samotné faktury. Jestliže ale chcete využívat naplno všech funkcí, a to bez omezení, bude vás to něco stát. Jedná se totiž o online zpoplatněné fakturační systémy. Nutno ale podotknout, že vám ušetří mnoho času. A jak jsou si všichni freelanceři dobře vědomi: Čas jsou peníze.
Měření pracovního času – Toggl a TopTracker
Potřebujete evidovat svůj čas strávený nad určitým pracovním úkolem tak, abyste svému zákazníkovi mohli vše přehledně doložit? Pak se vám některá z těchto dvou aplikací bude jistě hodit. Konkrétně Toggl umožňuje k zadanému úkolu přiřadit i hodinovou sazbu, takže v přehledných statistikách snadno uvidíte, jak jste s pracovním časem naložili a v kolik peněz jste ho dovedli přetavit. Z toho lze tedy odvodit, že Toggl je také skvělým pomocníkem při cenotvorbě nebo zpětném analyzování času stráveného u počítače. Na rozdíl od Togglu je TopTracker osekanější a jednodušší. Neumožňuje sledovat budget pro jednotlivé projekty ani nacenění hodin. Ovšem nabízí dokonalé a bezplatné měření času, čímž zvyšuje efektivitu práce.
Organizace práce – Trello a Asana
Trello nebo Asana vám přijde vhod, pokud pracujete na několika projektech najednou nebo tvoříte tým ještě s dalšími lidmi. Díky těmto programům se vyhnete ustavičnému e-mailování uvnitř firmy a případným nedorozuměním, neboť v nich můžete přidělovat úkoly konkrétním osobám, takže okamžitě všichni ví, kdo na čem pracuje. Nastavit lze samozřejmě i deadline, opakující se úkoly, vložit poznámky nebo přiložit k úkolu určité soubory. Oba programy jsou velice intuitivní a snadno ovladatelné. Práci s nimi zvládne úplně každý. Trello je navíc celé v českém jazyce, takže i ti méně zdatní se v něm dokonale vyznají. Výhodou Asany je zase možnost propojení s celou řadou aplikací, například s již zmiňovaným měřičem času Toggl. V základu jsou navíc oba programy zdarma.
Správci hesel – LastPass, 1Password a Sticky Password
Kdo si má všechna ta hesla pořád pamatovat, že? Naštěstí tady od toho jsou tyto tři chytré aplikace, které to zvládnou za vás. Stačí si jednu vybrat a vložit do ní svá hesla. Zabezpečení je garantované díky šifrovacím klíčům a zakryptovanému prostoru. K citlivým datům se proto jen tak někdo nedostane. Správce hesel je výhodný také v případě, že se vám něco stane s počítačem. Na novém zařízení se ke svým účtům snadno dostanete díky tomu, že jsou hesla synchronizovaná přes server. Většina těchto správců navíc umožňuje bezplatnou instalaci zkušební verze, takže si můžete vyzkoušet, zda vám rozhraní a ovládání vyhovuje.