Close

Jak se změnilo nakupování na internetu

Jak se změnilo nakupování na internetu

Nakupování bylo a stále je běžnou činností, kterou vykonáváme prakticky denně. Jenže je třeba konstatovat, že dnes se nakupuje zcela jinak než před lety. Vezměme si například dobu před více jak třiceti lety, tedy dobu ještě před revolucí. Tehdy bylo zcela běžné čekat ve frontách i několik hodin, aby si člověk domů odnesl šťavnaté ovoce nebo jiné dříve nedostatkové zboží.

To ostatně potvrzují i Češi starší šedesáti let, z nichž zhruba dvě třetiny stály hodiny před obchody s potravinami, aby sehnali pro sebe nebo svou rodinu banán či uzeniny, případně mléčné výrobky. Dnešní doba je však dobou plnou technologií a vymožeností, díky nimž lze předcházet i (pouze) několikaminutovým frontám u pokladen v hypermarketech či jiných kamenných prodejnách.

Už nemusíte bojovat ve frontě, abyste získali mandarinku či hygienické zboží

Řada lidí denně šetří čas, díky tomu, že nemusí stát hodiny ve frontě kvůli potravinám nebo kvůli elektronice či spotřebičům, jež se ostatně taktéž označovaly za “ve frontě vybojované zboží” (podobně na tom byly i hygienické potřeby, kvůli kterým se ženy často cítily jako vítězky, když si je nesly domů). K nakupování totiž využívají internet, respektive mobilní aplikace.

Na internetu podle posledních statistik nakupují nejen mladší ročníky ve věkovém rozmezí od šestnácti do pětatřiceti let, ale také starší jedinci. Pokud bychom měli srovnat online nakupování v posledních pěti letech, řekli bychom, že trend nakupování na internetu roste raketovým tempem.

Vezměme si rok 2015, kdy na internetu nakupovali především lidé do 35 let (kterých bylo přes 60%), v roce 2018 procenta vzrostla k hodnotě 80. Čím dál více na internetu nakupují i starší občasné, v roce 2019 na internetu hravě nakupují i jedinci od 45 let a výš. Starší lidé neustále překvapuji, v minulém roce uskutečnili, ve věkové hranici od 55 let do 64 let, zhruba 45 procent ze všech nákupů.

Nejen počítač, do online košíku putují i potraviny či lístky na MHD

Nakupování na internetu se pro lidi stalo v posledních letech nejen úspornějším řešením, ale také ekonomičtější a snazší alternativou nakupování. I proto se možná tomuto trendu přizpůsobila i starší generace lidí, kteří si ještě před pár lety neuměli představit, že by pro mobil, oblečení nebo potraviny nešli do klasického obchodu, kde by si při placení nepopovídali s prodavačkami. V roce 2008 se šířila fáma, že e-shopy nemají na trhu šanci. Ale jak jde vidět, stále více lidí nakupuje přes internet a e-shopy neustále rostou. V současné době má k dispozici počítač i starší generace a umí ho ovládat, proto šetří i tito lidé čas a nakupují, co zrovna potřebují, online.

Už dávno není internet jenom o nakupování elektroniky či domácích spotřebičů, i když se stále na internetu nakupuje tohoto zboží kolem 20% z celkového prodeje přes interent. Dnes lze online nakupovat i potraviny, což oceňují především lidé nemocní nebo časově zaneprázdnění. Online supermarkety jsou velmi přehledné, tudíž si člověk ráno při snídani nebo během polední pauzy udělá nákup, který si nechá dovézt ke dveřím v předem stanoveném čase, většinou v době, kdy ví, že přijde domů z práce.

Trend nakupování potravin v posledních pěti letech roste, ale zmiňovaná elektronika a domácí spotřebiče v žebříčku nákupů na internetu stále vedou. Taktéž se skrze internet pořizuje oblečení (zhruba 8 procent), kosmetika (ta činí zhruba 10 procent) a potřeby pro domácnost (kolem 9 procent).

Na internetu si lze dnes pořídit i lístky na MHD, případně je možné si skrze online formuláře objednat úklidovou službu či venčení mazlíčka, pokud to z časových či zdravotních důvodů nezvládáte.

Nakupování online v ČR vs. nakupování online v zahraničí

Jak je na tom Česká republika v porovnání s ostatními zeměmi, co se týče online nakupování? Díky statistikám z roku 2019 lze říct, že se nacházíme těsně nad evropským průměrem. Nad námi se nachází například Finsko či sousední Německo, kde se na internetu nakupuje z 80i procent. Žebříčku však naprosto vévodí Velká Británie, kde se nakupuje online z takřka 90i procent.

Online nákupy bývají často levnější

Již bylo zmíněno, že online nakupování je hitem především díky úspornosti času. Češi raději udělají online nákup, který je jim dovezen až ke dveřím, než aby mířili po práci ještě do supermarketu, kde se v odpolední špičce zdrží daleko déle, než původně plánovali. Čili praktičnost – to je další výhoda online nakupování. A také je nutné říct, že je často ekonomičtější.

V online obchodech se najde nejen širší nabídka, ale také nabídka, která je mnohdy daleko levnější. To platí jak v případě potravin, tak v případě oblečení nebo nákupu elektroniky. Využít se mohou takzvané slevové kupony, které v běžných kamenných prodejnách k dispozici nejsou a které tak nemohou při klasickém fyzickém nakupování cenu snížit. Zatímco některé e-shopy nabízí slevové kupony hned po vstupu na stránku obchodu, jindy slevové poukazy najdete na slevových portálech, kde se slevy jednotlivých e-shopů shromažďují a odkud je lze čerpat, aby došlo ke snížení pořizovací ceny mobilu, bot nebo kabelky či jiného zboží.