Close

Rozhovor: Digitální ilustrátorka Nikola Drobná

Nikola Drobná - rozhovor pro flexinit

V Česku máme spoustu nadaných mladých lidí a my ve Flexinit jim chceme dávat prostor. Proto jsme rádi, že naše pozvání k rozhovoru přijala mladá, přesto velmi talentovaná slečna, Nikola Drobná, která nám přiblíží své moderní výtvarné umění – digitální ilustraci.  

Nikole je 24 let, je původem z Pardubic a aktuálně žije v Praze. Ilustrování se profesionálně věnuje asi 2 roky a mezi její záliby patří její práce a sport. Co přesně dělá, jak se k tomu dostala, jak si můžete objednat vlastní ilustraci a co plánuje do budoucna? Nejen z toho jsme Nikol vyzpovídali.

Dobrý den, Nikolo. Začněme nejdříve popisem digitální ilustrace jako takové. Jak přesně byste popsala Vaše umění?
Dobrý den, věnuju se digitální ilustraci. To, že je digitální znamená, že nekreslím na plátno ani na papír, ale vytvářím ji přímo přes tablet. V aplikaci mohu použít širokou škálu barev i různých štětců. Tablet reaguje na přítlaky, takže můžu i stínovat. Je to vlastně podobné, jako kreslení na papír, jen se u toho neušpiníte. Výhodou je, že výstup dostanete v elektronické podobě, to znamená v PDFku, v JPEGu apod., a můžete si s tím pak udělat, co chcete. Ať už nechat potisknout obraz, tričko, nebo hrneček, těch možností je celá řada.

Věnujete se pouze digitální ilustraci?
Dá se říct, že ano. Vystudovala jsem grafický design, takže se částečně věnuju i grafice, ale vlastně vždy v souvislosti s ilustracemi. Umím je pak zakomponovat například do různých letáků nebo bannerů, případně svatebních oznámení či přáníček. Převážná část mé práce je ale spíš právě ta digitální ilustrace samotná. Tvořím personalizované ilustrace pro běžné zákazníky a pak mám také firemní zakázky.

To mě nutí se zeptat, šla Vám ve škole výtvarka?
Jo šla, tu jsem měla nejradši. (smích)

Živíte se digitální ilustrací?
Ano, momentálně se tím živím.

Zmínila jste, že Vaši klienti jsou jak firmy, tak i soukromí zákazníci. Vím, že ilustrujete lidi a mazlíčky, co vše ještě ilustrujete? Děláte například loga?
Loga nedělám, to přenechám raději specialistům. Grafika je široký obor a podle mě by se měl každý věnovat tomu, v čem je nejlepší. Nikdy není grafik dobrý úplně na všechno. Věnuju se jen ilustracím a jejich adaptaci ať už na fyzické produkty, jako jsou reklamní předměty, zboží nebo ta přáníčka, nebo na online formáty jako jsou bannery a weby.

Pracujete vždy podle předlohy, nebo dostáváte i zadání, u kterých začínáte od nuly, tzv. na čistém papíře, která vyžadují inspiraci?
Zadání bez konkrétní předlohy dostávám právě při spolupráci s firmami. Od těch dostávám zadáno spíš to, jak by výsledek měl působit na zákazníka a jaká by tam měla být emoce. Častokrát mám v takovém případě vlastně volnou ruku a můžu kreslit co chci.

Zato u soukromých klientů, tam je to vždy podle fotek. Je lepší, když klient pošle fotek víc a popíše svou představu, jak by měl vypadat výsledek. Často se stává, že obdržím jednu nekvalitní fotku, kde se člověk třeba i mračí a zadání je naopak, abych ho nakreslila s úsměvem. Bohužel, když ty lidi neznám, tak neznám ani jejich mimiku v obličeji, a tak se snažím v takovém případě domluvit s klienty, aby těch fotografií dodali víc, abychom se dostali k očekávanému výsledku.

Profesionálně se ilustraci věnujete 2 roky, ale jistě kreslíte již delší dobu. Jaká byla Vaše cesta? Jak jste se k profesionální tvorbě dostala?
Začalo to už v dětství, kdy jsem si poprvé začala čmárat různé postavy, to mě už tehdy bavilo nejvíc. Mám výkresy z té doby, kde jsem si kreslila například rodinku, k tomu jsem jim kreslila, jaký by mohli mít byt, vymýšlela jsem, jak budou vypadat, jak se budou jmenovat atd. Oba moji dědečkové byli umělci, takže jsem je často sledovala, jak malují, takže to mě určitě inspirovalo. Na základní škole jsem chodila do různých kroužku a kurzů kreslení.

Pro studium střední školy jsem si pak vybrala střední školu grafického designu, kde se to moje nadšení pro kreslení na nějakou dobu zlomilo. Místo, aby mě to studium motivovalo ke vzdělávání v oboru, jsem naopak měla spíš něco jako syndrom vyhoření a neměla jsem chuť dál tvořit. Moje cesta se v tomto směru tehdy dočasně změnila. Po škole jsem začala pracovat v bance a svoji kreativní stránku jsem tím vlastně úplně pozastavila.

Trvalo asi rok, než mi začalo kreslení chybět a začala jsem si zase různě čmárat. První impulz k digitální ilustraci jsem zaznamenala, když jsem jela jednou metrem z práce. Ta cesta mi trvala hodinu, docela jsem se nudila a ráda bych si během té cesty i kreslila, ale tahat s sebou pořád papíry a tužky, to nebylo úplně ideální. Potkala jsem během jedné takové cesty kluka, který měl v ruce tablet a kreslil si. Myslím, že jsem ten den i vystoupila dřív, než jsem měla a běžela jsem si do Datartu prohlédnout a osahat tablety. Krátce nato jsem si jeden pořídila a začala jsem kreslit digitálně.

Původně jsem nezamýšlela, že bych se tím živila, kreslila jsem si hlavně pro sebe. Později jsem začala svoji tvorbu sdílet na Instagramu a tam se mi začali ozývat kamarádi, že by chtěli, abych je nakreslila. Takže jsem občas dělala ilustrace pro známé a pro kamarády a pak mi začali postupně přibývat objednávky. Založila jsem si živnost a věnovala se ilustraci při zaměstnání ve volném čase. Až pak jsem se jednoho dne rozhodla, že se tomu budu věnovat naplno.

Co mohlo způsobit to vyhoření a demotivaci během studia? Je možné, že tomu přispěl fakt, že na grafické škole se učí spousta pravidel pro grafickou tvorbu a Vaše tvorba je naopak spíše taková svobodnější?
Určitě ano. Ta tvorba je hodně individuální, nikdy nenajdete obrázek, který by se líbil každému. Každý má jiný vkus a jiný styl a v té škole to bylo tak, že pokud zrovna váš profesor měl jiný styl, tak to byl problém a bylo to podle něj špatně. Nebyla tam moc velká možnost rozvíjet svůj styl a to mě asi demotivovalo. Pamatuju si, že mě rozčilovalo, když jsme měli hodinu malby, měli jsme něco malovat a přišla ke mně učitelka a začala mi do toho čmárat a vlastně mi čmárala do toho, co já jsem vytvořila. Je to tam zkrátka hodně o těch pravidlech. To, co se na grafické škole učí je super, nemůžu říct že ne. Škola mi hodně dala a naučila důležité základy. Jen by mi osobně pomohlo, kdyby tam byla i možnost více se rozvíjet a svobodněji tvořit.

Jaký hardware a software k tvorbě používáte?
Používám iPad Pro s Apple Pencil a nástroj Procreate pro samotné ilustrace. Někdy ilustrace dokresluju přímo do fotek a v takovém případě fotky nejdřív upravuju v nástroji Lightroom. Pro některé grafické práce používám vlastně celý balíček nástrojů od Adobe, ale to už na počítači.

Zvažovala jste i jiný hardware?
Dlouho jsem zvažovala, co mi bude sedět nejlépe. Četla jsem recenze, zjišťovala a zkoušela. V jednu chvíli jsem přemýšlela nad grafickým tabletem, který by se připojil k počítači, ale nakonec jsem se rozhodla pro praktičtější iPad. Můžu s ním cestovat, je poměrně malý, takže se mi vejde do kabelky a můžu ho použít kdekoliv.

Jak dlouho trvá výroba jedné ilustrace?
Je to velmi individuální. U těch personalizovaných záleží často na tom, jestli má člověk například tetování, jestli má oblečení se složitějším motivem apod. Já si práci hodně rozkouskovávám, abych měla dostatečný odstup. Díky tomu si můžu všimnout detailů, kterých jsem si předtím nevšimla a můžu je doladit. Ty jednoduché ilustrace můžou trvat 4 hodiny, ty složitější potom například 8 hodin a více. U firemních zakázek je to složitější, nejen kvůli samotné ilustraci, ale i proto, že tam je často zapojeno více lidí, jako je grafik, nebo art director, se kterými je potřeba spolupracovat. Takové zakázky trvají i týdny.

V rámci spoluprací s firmami, můžeme někde Vaši tvorbu vidět?
Dělala jsem například ilustraci pro dámské fitness centrum Lady Body Fit, kde mají moji ilustraci na zdech fitka, za tu spolupráci jsem hrozně ráda. Vytvářela jsem i ilustraci na obal knížky „Strašák jménem jídlo“ od Kristýny Volfové. Pak taky například přáníčka pro darkovakrabicka.cz. Aktuálně pracuju na dvou firemních zakázkách, jedna je pro Orkado.cz, kde tvořím ilustrace pro celý jejich web, který se bude teprve spouštět, a pro jejich další materiály. Druhá zakázka se týká také webových stránek a pak ještě ilustrací na sociální sítě, ale o té víc zatím říct nemůžu.

Vám už nějakou dobu nefunguje web a na Instagramu zatím žádný nový uvedený nemáte. Co se s webem stalo?
Na novém webu aktuálně pracuji. Ten předchozí byl postavený na platformě WIX, která je docela drahá a neustále měla nějaké výpadky, takže jsem se rozhodla platformu změnit. Nicméně tím, že web z WIXu nejde jen tak vzít a přesunout jinam, tak si web musím teď vytvořit od začátku. Tentokrát už bude běžet na systému WordPress a ještě to do spuštění nějakou chvíli zabere. Doména bude ale stejná jako byla předtím.

Jak si aktuálně mohou zájemci objednat ilustraci?
Buď přes Instagram https://www.instagram.com/nikoladrobna.art/ nebo přes e-mail nikoladrobna.art@gmail.com. Stačí napsat a domluvíme se.

Které sociální sítě využíváte?
K práci využívám převážně jen Instagram a Linkedin. Chvílí jsem k prezentaci ilustrací využívala i Facebook, ale téměř všechny zakázky mi vždy přicházely spíš přes Instagram. Takže jsem se rozhodla věnovat jen jemu.

Děláte si nějaké promo? Děláte marketing, nebo ty zakázky přicházejí samy?
Občas využívám placenou reklamu na Instagramu. Algoritmus je dneska docela zrádný, stačí tam chvíli nepřidávat příspěvky a už nejste vidět ani mezi lidmi co vás sledují. S tím poslední dobou docela bojuju, protože jsem na Instagram neměla moc čas během Vánoc a ten pokles dosahu jsem pocítila velmi rychle. Zakázky samozřejmě nepřicházejí samy, ale hodně funguje i doporučení. Často se mi lidé ozývají právě na základě recenzí svých známých, čehož si hrozně vážím. Někdy dělám soutěže, kde můžou soutěžící ilustraci vyhrát, to se mi docela osvědčilo. Jinak co se týká marketingu, ten se snažím trochu studovat, protože to vnímám jako příležitost i v rámci mojí práce, takže uvidím co v té spojitosti ještě vymyslím.

Zažila jste nějaké nepříjemné situace nebo zakázky při Vaší práci? Ať už se soukromými klienty nebo s těmi firemními.
Musím zaklepat, ale měla jsem zatím štěstí na příjemné spolupráce. Spíš se někdy stává, že je komunikace zdlouhavější, ale vždy se daří to nakonec vyřešit tak, abychom byli spokojení klient i já.

Máte přehled, zda je například u nás v České republice více podobných ilustrátorů, jako Vy, případně kolik?
V České republice jich asi moc není, nebo o nich nevím. Ilustrátorů je samozřejmě hodně, ale každý kreslí a maluje něco jiného. Co jsem tak vysledovala, tak nejvíce těch, kteří tvoří podobné digitální ilustrace jako já, je v Rusku, tam to hodně frčí. Tam jsem se vlastně inspirovala i já. Sleduji také 2 hodně šikovné slovenky, které tvoří fashion ilustrace. Neřekla bych ale, že se v tomhle oboru jedná o konkurenci. Každá má svůj jedinečný styl.

Máte nějaké plány do budoucna? Můžeme čekat například na připravovaném webu něco nového?
Plánuju vlastní produkty. Už mám rozpracované například ilustrace na trička, které budu prodávat v e-shopu na novém webu. Časem budu přidávat i další produkty, takže je se na co těšit. V nejbližších měsících budu tyto plány představovat.  

Mockrát děkujeme za rozhovor a ať se Vám daří.
Já děkuji za pozvání, mějte se hezky.

Digitální ilustrace od Nikoly Drobné - postup