Zvládnou jak zákaznický servis a technickou podporu, tak nábor zaměstnanců. A navíc nepřetržitě 24/7/365. Řeč je o chatbotech, softwaru pro automatizovanou komunikaci se zákazníky. Některé firmy se rostoucím potřebám svých zákazníků už přizpůsobily a začaly využívat služby této umělé inteligence. Přečtěte si, kde všude její pomoc využijete a proč byste do ní měli investovat i vy.
Co je chatbot?
Chatbot je složenina slov chatovací a robot. Jedná se o program, který dokáže s uživateli konverzovat prostřednictvím chatovací platformy a simulovat tak reálnou interakci s operátorem. V porovnání s operátory je ale dostupný 24/7, rychle odpovídá a nedožaduje se zvýšení platu. Také snižuje náklady a šetří čas, protože zatímco se chatbot věnuje odpovídání na dotazy, vy můžete pracovat na důležitějších věcech.
K čemu chatbot slouží?
Využijete ho v mnoha oblastech, jako je bankovnictví, pojišťovnictví, a hlavně v rámci e-shopů. Proč právě tam? Chatboti jsou totiž obvykle navržení tak, aby přiměly zákazníka k dokončení nákupu, protože mu doporučují další produkty a posílají recenze zákazníků. Chatbot také odpovídá na často kladené otázky nebo radí zákazníkům během online nakupování a zajišťuje tak kvalitní zákaznický servis, který je dnes nedílnou součástí úspěšného podnikání.
Tip: Přečtěte si článek Využití chatbotů na zákaznických linkách.
Chatovací roboty ale nenajdete jen na e-shopech a jako součást zákaznické podpory. Chatboti se stále zlepšují ve svých komunikačních dovednostech, takže se dají využít například i při náboru zaměstnanců. Uchazeče dokážou oslovit přes Messenger, Viber, WhatsApp i e-mail, umí ověřit jejich schopnosti a vybrat jen ty, kteří o danou práci mají skutečný zájem.
Proč oblíbenost chatbotů roste aneb poznejte jejich přednosti
Možná už jste si o výhodách chatbotů udělali obrázek sami, ale my vám představíme, v čem dominují už dnes:
- Rychle odpovídají – chatbot reaguje okamžitě, takže je vhodný pro komunikaci na sociálních sítích, kde většina uživatelů očekává rychlou reakci.
- Jsou nepřetržitě k dispozici – přes den i v noci, v pracovní dny i o víkendech a svátcích. Chatbot vám odpoví kdykoliv, takže nemusíte čekat, až do rána nebo do dalšího pracovního dne.
- Najdou to, co hledáte – na webu vás chatbot navede přímo na stránku nebo k informaci, kterou hledáte. Díky tomu můžete obsáhlé menu nahradit právě chatbotem.
- Personalizují – chatbot sbírá informace o uživatelích prostřednictvím jejich dotazů a pohybu na stránkách a umí tak přizpůsobit nabídku, notifikace a případné odpovědi.
- Řeší FAQ – jednoduše vyřeší odpovědi na často kladené dotazy, protože se až z 50 % opakují. Chatbot zvládne vyhledávat dostupné informace a předat je uživatelům. Zároveň umí odpovídat na více otázek současně.
- Spojí se s dalšími systémy – chatbota můžete propojit i s jinými systémy a vylepšit tak jeho funkce, protože informace může čerpat i z jiných zdrojů. Pak třeba dokáže překládat do cizích jazyků nebo rozpoznat emoce.
- Šetří náklady – chatbot dokáže nahradit zákaznickou podporu, protože umí poskytovat odpovědi na stále se opakující otázky. Zaměstnanci se tak můžou věnovat náročnějším úkolům.
- Zvyšují zisky – chatboti vám otevírají další prodejní kanál, díky kterému můžete nabízet produkty, služby, zveřejňovat reklamní sdělení nebo upozorňovat na nové články na blogu.
- Budují databázi kontaktů – tato umělá inteligence sbírá a ukládá veřejné informace o zákazníkovi (jméno, příjmení, pohlaví, e-mail a cokoliv dalšího). Díky tomu můžete své marketingové kampaně lépe zacílit a poslat zákazníkům to, co je zajímá.
Chatbot se umí postarat nejen o zkvalitnění zákaznické péče, ale pomůže vám i v rámci marketingové strategie. Pokud se vám nedaří získat kontakty přes formuláře, možná je čas vyzkoušet chatbota. Dobré výsledky zajistí i v oblasti HR během náboru, onboardingu, rozvoje a angažovanosti zaměstnanců.